Acacia är en viktig partner för Cirrato i deras internationella expansion

Cirrato har revolutionerat en hel bransch. Cirrato One är den svenska mjukvaran som möjliggör för stora organisationer att byta ut hundratals printservrar mot en enda. Idag säljs systemet Cirrato One över hela världen.

Cirrato expanderar sedan 2011 internationellt med en kraftig försäljningsökning de senaste åren. Framgången har medfört att kassaflödet påverkats negativt. I vissa fall blir leveransen problematisk. Därför är det helt avgörande att ha en smidig och fungerande finansieringslösning. Acacia Finans har i flera år hjälpt Cirrato med rörelsefinansiering.

– En kundfaktura kan vara på upp till en miljon dollar och betalningsvillkoren är ofta 60 eller 90 dagar. Då påverkas likviditeten kraftigt, berättar Head of Finance Tim Öhman Cirillo.

– Acacia Finans förstår vår affär och vilka utmaningar jag som Head of Finance och Cirrato som bolag ställs inför i en stark expansionsfas. Acacia Finans är snabba och lösningsorienterade men framför allt blir det rätt när vi samarbetar med dem.

I framtiden kommer Cirrato att växa ännu mer. Planen framåt är att de ska rekrytera fler medarbetare. I dag finns Cirrato representerade med egna bolag i Sverige, UK och USA samt via samarbetspartner i alla världsdelar. Som ett globalt företag måste de erbjuda support dygnet runt.

– Vår tillväxtkurva pekar rakt uppåt. Vi har gått från att vara outsidern till det företaget som sätter branschstandarden.

Cirratos resa

Idén till Cirrato föddes 2002, men det skulle dröja till 2005 innan bolaget grundades och ända till 2011 innan verksamheten började ta fart. Det tog tid att etablera sig, eftersom hela idén innebar att man utmanade gamla strukturer med ny teknik. Idag har Cirrato mer än 2,000,000 slutanvändare globalt.

Idén var genial, men tekniskt utmanande: Att hantera stora organisationers utskrifter med all information som behövs via en server. Lösningen blev Cirrato One. Med Cirrato One kan stora organisationer ersätta alla sina printservrar med en enda Cirrato Ticket Server.

Cirrato One hanterar print management på ett smartare sätt än något annat system. En enda server hanterar all administration för samtliga printdokument och man kan också ha koll på behoven och användandet hos dem som skriver ut dokumenten.

Efter att affärerna hade tagit fart i Norden, kom de andra marknaderna snart. Idag är Cirratos drygt 2,000,000 användare spridda över mer än 100 länder.

– Och den här veckan fick vi in en stororder från Saudi-Arabien, berättar Tim Öhman Cirillo stolt.

Men det finns risker med att växa så snabbt, och tillväxten kommer inte utan utmaningar.

Det var få som trodde på idén med Cirrato One, men när det började släppa gick det undan. Beställningarna rullade in och den största utmaningen var att kunna leverera utan att ha kapital att producera.

Tim Öhman Cirillo, varför tror du att det föds så många bra idéer i Sverige?

– Jag tror att det har att göra med vår infrastruktur. Vi lever i ett land där såväl hårdvara som mjukvara är väldigt långt fram i utvecklingen. Sedan tror jag också att vårt mörka halvår spelar in. Vi sitter mer framför skärmarna än andra. Till sist är det vår förmåga att nätverka och dela med oss. Vi är ett litet land så det är lättare att lära känna andra likasinnade.

”Det blir alltid rätt med Acacia Finans.”Tim Öhman Cirillo, Head of Finance på Cirrato

Trax håller koll på bortsprungna hundar och barn

WTS utvecklar spårningsteknologin ”Trax” som kopplar en GPS-sändare till en app på telefonen. GPS-sändaren placerar man på hunden eller på ett barn så kan man på en karta i telefonen alltid hålla koll på var ens käraste befinner sig. Sändaren kan fästas i jackan, på cykeln eller på ett koppel.

Idén till systemet Trax föddes då en av grundarna, Mikael Karlsson, hade tröttnat på att åka runt och leta efter sina Jack Russel-hundar som ständigt rymde. Han tänkte att det måste finnas ett sätt att lösa problemet. Idén tog verkligen fart i ett köpcentrum, då Mikael och hans styvbror Tobias Stenberg mötte en kvinna i panik som hade tappat bort sitt barn. De tänkte att de borde hitta ett sätt att hålla koll på såväl barn som hundar.

Det här var vintern 2011/2012. Tobias och Mikael tog kontakt med Fredrik Danelius, en kompis i bekantskapskretsen som hade lyckats som entreprenör i andra sammanhang och frågade om han ville vara med. Det ville han och företaget WTS Wonder Technology Solutions AB med appen Trax bildades.

Tobias, Mikael och Fredrik satte sig ner och konceptutvecklade sin idé och gick sedan vidare till att göra en affärsplan.

– Det var naturligtvis ett beslut som innebar stora risker och finansiella åtaganden för oss alla tre. Men vi trodde så starkt på vår idé, så vi sa upp oss från våra jobb och satsade, minns Tobias Stenberg.

Tobias, Mikael och Fredrik jobbade därefter enligt en strukturerad process med olika milstolpar som också innebar att man sålde in idén till investerare. När första betaprodukten var klar gick de till Kickstarter och fick in en del finansiering via ”Crowd Sourcing”.

– Där försålde vi produkten och hade 700 kunder som väntade på den färdiga sändaren innan den var klar.

2014 fick WTS sina första återförsäljare, vilket innebar att det ställdes lite högre krav. Nu hade de inte bara föräldrar och hundägare som kunder utan också stora spelare som Teknikmagasinet, Kjell & Co och Digital Inn och mycket snart började de också sälja internationellt.

– Idag kommer knappt 10 procent av vår omsättning från Sverige. Resten kommer från Västeuropa: Benelux, Italien, Portugal. Och snart har vi även Tyskland och vi håller på att sluta ett exklusivt avtal med ett stort telekomföretag i Storbritannien.

Om fem år vill WTS vara ledande inom spårningsteknik.

– Marknaden för den här tekniken är än så länge bara i sin linda. Allt vi håller kärt vill vi ha koll på. Vi vill veta var plånboken, väskan, datorn – allt är. Och det kan vi göra genom att sätta en GPS-sändare på allt vi äger och se dem på en karta på telefonen, säger Tobias.
– Kostnaden att ta fram en sådan här produkt ligger på 30 miljoner. Därför tog vi tidigt hjälp av Acacia Finans, berättar Tobias.

WTS kämpade med rörelsekapital, som de flesta företag som startar upp i den här branschen.

– Vi har ett jättebra samarbete med Acacia Finans. Vi gjorde en upphandling innan vi bestämde oss, men valde Acacia eftersom de jobbar närmare kunden än de andra aktörerna. Man märker att de går igång på att göra affärer. De är flexibla och skräddarsyr upplägg som passar oss.

Tobias berättar att Acacia Finans löser problem som dyker upp från fall till fall. Ibland kan det handla om nya utmaningar som dyker upp i möte med kund och ofta handlar det om att hantera stora ordrar från kunder utomlands.

– Acacia Finans är ett litet bolag vilket passar oss. Vi har träffat alla där. Jag kan ringa Karl-Johan eller Bosse när som helst utan att behöva gå genom en växel. Det märks att entreprenörsandan sitter i blodet.

Varför kommer så många bra idéer från Sverige?

– Jag tror att det är för att Sverige är en sådan liten marknad, så när man kommer på en bra idé måste man på en gång tänka på världen som lanseringsmarknad. Vi tänkte från början att vi ville prata med världens största företag. Sverige har också ett öppet och kreativt klimat för entreprenörer. Programmerare känner sig bekväma med att ifrågasätta och testa nya idéer och lösningar. Vi delar med oss: Något som börjar som något bra blir ännu bättre när man delar med sig.

”Acacia Finans jobbar närmare kunden.”Fredrik Danelius, CEO och grundare av WTS

Acacia – en viktig partner när Dreampark växte som företag

Efter att framgångsrikt ha utvecklat och sålt mjukvara för IPTV, vaknade intresset för Dreampark bland de stora globala aktörerna. 2011 köpte Motorola det lilla företaget från Norrköping.

När Dreampark gick från att ha mindre kunder till stora globala innebar det större projekt och därmed kundfakturor med större belopp och längre betalningsvillkor, vilket påverkar likviditeten.

– Rörelsefinansiering blev snabbt en utmaning och Acacia Finans fyllde en viktig funktion, precis som Acacia Assessment Management gjorde när vi behövde riskkapital, berättar Per Skyttvall fd CEO för Dreampark.

Dreamparks resa

Företaget Dreampark grundades 2002 i Norrköping. Deras erbjudande var till en början att programmera hemsidor och så småningom började de inrikta sig på att göra portallösningar för stadsnät.

Men när de 2005 fick sin första tv-operatör som kund fokuserade Dreampark alltmer på att utveckla mjukvara och portallösningar för just IPTV. De tog fram ett system som hanterar kommunikationen mellan digitalboxen och övriga funktioner i operatörens eco system. Vidare utvecklade Dreampark IPTV portalen med stort fokus på användargränssnitt.

Per Skyttvall blev vd för företaget 2006. Då hade Dreampark 18 anställda och sex kunder i Norden.

– Vi hade ambitionen att växa utanför Norden och för att bli en trovärdig aktör så krävs uthållighet och närvaro på de större branschmässorna. Dreampark började synas och boka kundmöten i liten skala, för att några år senare ha fullbokat med kundbesök och en stor egen monter. Vi arbetade även mycket med PR och hade efter några år ett 20 tal operatörskunder i Europa. Dreampark fick sedan ett mycket viktigt avtal på plats med en stor global operatör.

Men med satsningen följde naturligtvis kostnader. 2009 bestämde man sig för att söka riskkapital. Dreampark ville växa och utveckla nya funktioner till sin produkt. Det var då de kom i kontakt med Acacia Asset Management, som de inledde samarbete med.

En viktig framgång låg i samarbetet med digitalbox tillverkaren Kreatel, som Motorola hade köpt 2006. Samarbetet blev djupare allteftersom och resulterade i att Motorola förvärvade Dreampark 2011.

Per Skyttvall, varför tror du att det föds så många bra idéer i Sverige?

– Sverige är ett bra land för företag som vill testa produkter. Det är ett litet land med många högutbildade människor som har intresse av ny teknik. Det är också ett av världens mest mobiltäta länder, vilket jag tror föder många bra idéer.

”Acacia Finans har varit lyhörda och duktiga på att hitta lösningar”Per Skyttvall, fd CEO Dreampark